Gyerekek és az Öngondoskodás II.

Sziasztok kedves Olvasók!

Katona Annamária vagyok, a GondtalanJövő egyik alapító tagja.
42 éves édesanya, nevelőanya, társ, pénzügyi tanácsadó, barát, barátnő.

Kisgyermekes édesanyaként, számomra az egyik legfontosabb, hogy gyermekeinket minél előbb megtanítsuk, hogyan kell tudatosan bánni a pénzzel. Lehet, hogy ez furcsának tűnik, de a mindennapjaink része a pénz, egy olyan elengedhetetlen dolog, ami nélkül nem lehet élni, létezni…

Az előző írásomban arról volt szó, hogy nagyon fontos már 3-5 éves kor között – a maguk nyelvén – megmutatni a gyerekeknek, mire is jó a pénz, honnan lesz, hogyan kell azzal bánni.

Hogyan tudunk ezen az úton továbbhaladni, ha már 5-10 év közötti gyerekekről van szó?

A lehető legegyszerűbb dolgokra kell gondolni! 🙂
Ebben a korban, már egyre több játékon keresztül tudjuk nekik megmutatni, hogyan működik a pénz világa.

Nálunk az alap a játékpénz volt, amivel szinte bármit tudtunk játszani. Amikor a kisfiam 7 éves lett, akkor kezdtünk olyan társasjátékokkal játszani, mint a Gazdálkodj okosan vagy a Monopoly. Ezekben a játékokban a pénzhasználaton kívül sok alapértékkel is találkoznak a gyerekek: mi fontos a mindennapokhoz, mi kevésbé; mire kell mindenképpen költeni és mire lehet? Nagyon fontos, hogy ezt tényleg minél előbb meglássák, megértsék, megtanulják gyermekeink!

Zsebpénz – adjunk vagy ne adjunk?

Ezzel egy időben, a következő kérdés a zsebpénz volt…
Adjunk, ne adjunk?
Ha igen, mikortól: 5, 7, 10 éves kortól?
Mindenképpen megkapja vagy kötve legyen valamihez?
Mire érdemes odafigyelni ezzel kapcsolatban?

Tisztázzátok előre, hogy mi az, amit mostantól nem Te veszel meg, neki kell rá megspórolni az összeget. Természetesen nem a napi szükséges dolgokról van szó, hanem például egy új bicikliről, mozijegyről, számítógépes játékokról stb. Csináljatok játékosan egy „zsebpénz térképet”! Vagyis írjátok fel egy lapra, mit szeretne megvenni, nézzétek meg együtt, mennyibe kerül és számoljátok ki, hogy mennyi idő alatt lehet meg! Ezen a térképen aztán színekkel, matricákkal, rajzokkal jelölhetitek, hogy hol tart a gyűjtögetés!

Nagyon fontos, hogy legyél rendszeres és következetes! Ugyanabban az időben (pl. hetente, havonta), ugyanazt az összeget add! Tartsd szem előtt, hogy amit most megtanítasz gyermekednek a pénzügyekről, az megalapozza, hogy felnőttként felelős pénzügyi döntéseket hozzon!

Mi végül akkor vezettük be a zsebpénzt, amikor az első osztályt elkezdte a kisfiunk, havi 2.500,-Ft-tal. Nálunk ez bevált, és most is ehhez tartjuk magunkat.

Most már Olivér 11 éves, így nyilván a zsebpénz is emelkedett azóta, de ésszel, mert ezt sem szabad túlzásba vinni. Inkább gyűjti, jól átgondolja, hogy mit is vesz belőle, de mindig megbeszéli velünk.

Gyerekek és az ajándékok

Ami még fontos ebben a korban, hogy azt is megtanulják és megértsék a gyerekek, hogy nem KELL bármikor, csakúgy kapniuk valamit. Sok szülő, sajnos ezt elrontja, és ha kell, ha nem ajándékokkal árasztják el gyermeküket. Nyilván azért mert szeretik Őket, és örömmel adják, de ezzel sajnos sok esetben azt érik el, hogy előbb-utóbb a gyerekek nem tudják értékelni igazán, amit kapnak.

Fontos nagyon az is, hogy korukhoz képest ajándékozzuk Őket, és ne essünk túlzásba. A szeretetünket nem a több tízezres vagy akár százezres ajándékokkal tudjuk kifejezni.

Nálunk alapelv, hogy események, ünnepek kapcsán kap ajándékot. Ez nem azt jelenti, hogy nincs olyan, hogy „csak úgy” ajándék, de az tényleg csak valami kis apróság.

Visszatekintve úgy gondolom, hogy a pénzkezelésével kapcsolatban a kisfiúnkat jól tanítgatjuk és remélem ez így lesz a továbbiakban is! J

A következő cikkben a 11-15 éves korosztállyal kapcsolatban jövök az ötletekkel, javaslatokkal.

Írta: Katona Annamária